Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا بازار ناایمن همدان و لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی اطفای حریق

بازار ناایمن همدان و لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی اطفای حریق

حوادث و آتش سوزی های سال های گذشته در نقاط مختلف کشور از جمله پلاسکو، متروپل و چندین حادثه بزرگ و کوچک که منجر به خسارت های مالی و جانی فراوانی شده است می طلبد که اقشار مختلف مردم از جمله صنوف و بازاریان آموزش های لازم در خصوص مقابله با آتش سوزی و اطفای حریق را فرا گیرند.

به گزارش "همدان نیوز"، رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان عدم اطلاع و آگاهی از روش های پیشگیری از حادثه و آتش سوزی را از مشکلات پیش رو برای شاغلان در بازار عنوان کرد و گفت: این سازمان آمادگی برگزاری کلاس های رایگان اطفا حریق برای بازاریان با هدف ارتقا و افزایش توانمندی بازاریان و اصناف را دارد.

سیدصادق پورسینا افزود: در سال های قبل همکاری با اصناف وجود داشت و ۹۰۰ نفر از سوی سازمان آتش نشانی آموزش های لازم در این زمینه را فرا گرفتند اما پس از اینکه اصناف ارتباط خود را با شهرداری قطع کردند این آموزش ها ادامه نیافت.

وی بهره گیری از تیرچوبی و اسکلت قابل اشتعال و آسیب پذیر بودن بافت را از عمده مشکلات بازار سنتی همدان عنوان کرد و ادامه داد: وجود سایبان های ناایمن در بازار و عدم رعایت ضوابط در تعمیرات از سوی بازاریان از دیگر مشکلات این بخش است که در سال های گذشته نیز به کرات نواقص زیاد بازار عنوان شده است.

وی اظهار داشت: معابر باریک و پارک خودرویی در محورهای مرتبط با بازار در صورت بروز سانحه دسترسی آتش نشانی به بازار را مسدود می کند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان افزود: متاسفانه در بازار همدان راسته بازارها در حال تغییر است و مشاغل و صنوف مختلف در کنار یکدیگر قرار می گیرند که در صورت بروز هر گونه حادثه می تواند عاملی برای تشدید حریق و ایجاد حوادث ثانویه باشد.

پورسینا با بیان اینکه استقرار مشاغل پرخطر در کنار سایر مشاغل از دیگر مشکلات بازار سنتی همدان است توضیح داد: به طور مثال در راسته صحاف خانه مشاغل دیگری از جمله فروش وسایل جشن (مواد محترقه، فشفشه و موشک) وجود دارد که در صورت بروز حوادث احتمالی فاجعه شدید رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: از موارد دیگر استقرار مشاغل پرخطر در کنار سایر مشاغل می توان به، فروش سم های کشاورزی در کنار بازار کفش‌دوزخانه اشاره کرد.

وی یکی دیگر از معضلات بزرگ بازار را ایجاد سد معبر دانست که خود کسبه ایجاد می کنند و افزود: تعدادی از مغازه داران در کنار پیاده راه بساط پهن می کند که اگر اتفاقی در بازار ایجاد شود امداد رسانی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با یادآوری اینکه عدم دسترسی ماشین های امدادی از خیابان اصلی به عمق بازار مشکل اساسی در این بخش است گفت: بحث چیدمان بیرون مغازه ها مانع رسیدن و عاملی برای گسترش حریق است چراکه بیشتر مواد بیرون مغازه ها قابل اشتعال است.

پورسینا اظهار داشت: استفاده از مصالح نامناسب و قابل اشتعال در ساختمان ها، پوشش ها، نمای ساختمان و جداره های داخل و سیم کشی نامناسب در بازار سنتی همدان بسیار مخاطره آمیز است.

وی با یادآوری اینکه عدم وجود تجهیزات ایمنی، نداشتن سیستم اعلام حریق و اطفا حریق در صورت بروز آتش سوزی از دیگر عواملی است که بازار همدان را ناایمن کرده است گفت: استفاده بازاریان از سیستم های گرمایشی نامناسب از جمله پیک نیک شرایط مخاطره آمیز ایجاد می کند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان ادامه داد: غالب گاراژها، تیمچه و راسته بازارها اسامی شاخص و سر درب مناسبی ندارند و بیشتر مواقع آتش نشانان برای پیدا کردن این مکان ها با مشکل مواجه می شوند.

پورسینا افزود: ساخت و سازهای بازار سنتی همدان به سده های قبل برمی گردد و در بیشتر آنها تمهیدات ایمنی و مباحث اصولی وجود ندارد و همه این عوامل دست به دست هم داده تا امروز این بنای باارزش تبدیل به مخاطره شود.

وی با بیان اینکه غالب بازار سنتی همدان ناایمن است گفت: با توجه به اینکه بافت بازار همدان سنتی است و محدودیت هایی برای مقاوم سازی به لحاظ واقع شدن در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد خود کسبه و بازاریان هم باید برای نوسازی و مقاوم سازی همت کنند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با بیان اینکه همه بازارهای سنتی در سراسر کشور آسیب پذیر هستند افزود: این موضوع تنها مربوط به همدان نمی شود و هشدارهای لازم به مراجع ذی صلاح در این خصوص داده شده است.

پورسینا اظهار داشت: امداد رسانی در این گونه بازارها سخت است و به لحاظ خسارت مالی و جانی می تواند صدمات زیادی وارد کند.

وی ادامه داد: در این راستا یکی از اقداماتی که از سوی شهرداری صورت گرفته انعقاد قراردادی با شرکت مشاور با عنوان «امارت خورشید» است که بر این اساس طرح ایمن سازی بازار همدان در دستور کار قرار گرفت و تاکنون در این راستا کارهای خوبی انجام شد و طرح در مراحل پایانی است.

پورسینا اضافه کرد: در این طرح سازه های ساختمان ها در برابر حریق و سایر حوادث مقاوم سازی و مناطق ناایمن و پرخطر شناسایی می شوند.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با تشریح عملکرد این سازمان در ۱۰ ماه امسال گفت: آمار کل صدور دستورالعمل و طرح ایمنی ساختمان ها در این مدت ۶۸۳ مورد بود که ۴۰۳ مورد تاییدیه طرح ایمنی ساختمان صادر شده است و بقیه نیز به دلیل مختلف از جمله مشکل اجرایی و مالی تاییدیه نگرفتند و در حال انجام است.

پورسینا ادامه داد: همچنین آمار پایش و ارزیابی سطح ایمنی از اماکن و ساختمان های قدیمی مختلف در این مدت زمان ۳۷۷ مورد بوده است.

به گفته وی در ۱۰ ماه امسال ۱۸ هزار و ۷۴۷ نفر آموزش های لازم را برای حوادث احتمالی آتش سوزی فرا گرفتند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن