Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو ۴۳ مرکز مشاوره بهزیستی همدان؛ پناهگاهی امن برای سلامت روان جامعه

۴۳ مرکز مشاوره بهزیستی همدان؛ پناهگاهی امن برای سلامت روان جامعه

همدان در سایه ۴۳ مرکز مشاوره بهزیستی، گام بلندی در تامین سلامت روان جامعه برداشته است و این مراکز با ارائه خدمات تخصصی و کم هزینه، از خانواده ها در برابر طلاق، اعتیاد و آسیب های اجتماعی محافظت می کنند و به پناهگاهی امن برای شهروندان تبدیل شده اند.

به گزارش "همدان نیوز"، در دنیای پیچیده امروز که با چالش‌های متعدد روانی-اجتماعی همراه است، مراکز مشاوره به‌عنوان سپر دفاعی جامعه در برابر آسیب‌های نوظهور عمل و با ارائه خدمات تخصصی، نه‌تنها به حل بحران‌های فردی کمک می‌کنند، بلکه نقش موثری در تحکیم بنیان خانواده و سلامت اجتماعی دارند.

افزایش چالش‌های روانی، رشد اضطراب، افسردگی و اختلالات روان‌تنی ناشی از زندگی ماشینی، تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر کاهش مهارت‌های ارتباطی، تغییر الگوهای خانوادگی، افزایش طلاق عاطفی و رسمی، شکاف نسلی و کاهش گفت‌وگوی موثر در خانواده‌ها، توسعه آسیب‌های اجتماعی، شیوع اعتیاد در قشر جوان و خشونت‌های خانگی و کودک‌آزاری از عواملی است که ضرورت استفاده از خدمات مشاوره را نمایان تر می کند.

در این خصوص خبرنگار ایرنا با علیرضا سمایی معاون سلامت اجتماعی بهزیستی همدان به گفت و گو نشست که در زیر می خوانید.

از ابتدای سال جاری تاکنون چند مشاوره تلفنی در بهزیستی همدان انجام شد؟

 ۱۲ هزار و ۷۴۰شهروند همدانی از ابتدای سالجاری تاکنون با صدای مشاور (۱۴۸۰) بهزیستی استان در تمام ساعات شبانه روز تماس گرفتند و مشاوره شدند.

تمام تماس‌های مردمی با خط ۱۴۸۰ (صدای مشاور) محرمانه و امن است و افراد می توانند مشکلات و مواردی که طرح کردن آنها به صورت حضوری برایشان مشکل است را به صورت تلفنی با مشاوران به صورت رایگان در میان بگذارند.

چند مشاور در خط ۱۴۸۰ بهزیستی همدان آماده پاسخگویی به مردم هستند؟

۱۳ مشاور در خط مشاوره تلفنی (۱۴۸۰) بهزیستی همدان به صورت شبانه روزی مشاوره تلفنی ارایه می دهند که این خط از ابزارهای کارآمد در راستای خدمت رسانی به عموم مردم در شرایط حساس، بروز مشکلات و اختلالات روانی است.

تمام کارشناسان پشت خط ۱۴۸۰ دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های تخصصی روانشناسی و مشاوره هستند و همکاران صدای مشاور ١٤٨٠ با همدلی و از طریق آموزش های تخصصی، راهکارهای مقابله با استرس، خود مراقبتی و افزایش تاب آوری و گذراندن مرحله سوگ را برای مراجعان ارایه می دهند.

در شرایط بروز بحران‌ها و قرار گرفتن افراد خانواده، به ویژه کودکان در معرض نگرانی و اضطراب می توانند از خدمات مشاوره تلفنی در تماس با سامانه ۱۴۸۰ در تمام ساعات شبانه روز بهره مند شوند.

در سال گذشته چند مشاوره تلفنی ارایه شد؟

تعداد ۶ هزار و ۷۵۶ تماس تلفنی در سال گذشته توسط ۱۳ کارشناس در تمام ساعات شبانه روز مورد مشاوره قرار گرفت.

در هنگام رخدادهای بحرانی دریافت خدمات مشاوره و مددکاری یک ضرورت است و شماره تماس ۱۴۸۰، امکان مشاوره تلفنی را برای مردم فراهم آورده است تا به طور رایگان از کمک‌های مشاوران و متخصصان برای برطرف کردن نیازهای روحی و بهبود احساس سلامت روانی بهره گیرند.

خط تلفنی ۱۴۸۰ در چه ساعاتی فعال است؟

ساعت فعالیت خط تلفنی ۱۴۸۰ شبانه روزی است، این خط در تمام روزهای هفته حتی روزهای تعطیل خدمات رسانی می کند و خدمات مشاوره و روانشناسی درحیطه های کودک و نوجوان، تحصیلی و تربیتی، شغلی، ازدواج و خانواده و مشاوره روانشناسی بالینی شامل اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب را به آحاد مردم جامعه ارائه می‌کند.

خدمات خط تلفنی ۱۴۸۰ در سطح استان در دسترس بوده و نیازی به حضور و مراجعه ندارد.

مشاوره خط تلفنی ۱۴۸۰ در چه زمینه هایی خدمت رسانی دارد؟

کارشناسان در خط ۱۴۸۰ در زمینه کاهش فشارهای روانی، ارتقای سازگاری، راهنمایی در پیشگیری از اضطراب و آسیب های روانی به ویژه در کودکان خدمات مشاوره و امور روانشناختی ارائه می دهند.

"داشتن خانواده شاد سخت نیست اگر به ‌موقع با روان‌شناس مشاوره داشته باشید" یکی از شعارهای سازمان بهزیستی است و بر این اساس صدای مشاور با شماره ۱۴۸۰ در تمام زمینه‌های خانوادگی مشاوره ارائه می‌دهد و پاسخگوی مشکلات تماس‌گیرندگان در زمینه‌های کودک و نوجوان، خانواده، زناشویی، طلاق، تحصیلی و تربیتی است.

مشاوره تلفنی یا هدف تعامل کلامی بین تماس‌گیرنده و متخصص(مشاور) برای شناخت مشکل تماس‌گیرنده از طریق گوش دادن فعال، همدلی، حمایت و سوالات پیگیر است تا تماس‌گیرنده بتواند راهکار مناسبی را برای کاهش یا حل مشکل خود انتخاب کند و درصورت لزوم برای بهره مندی از خدمات مشاوره حضوری، ارجاع صورت پذیرد.

خدمات روانشناختی و مشاوره حضوری (دولتی و غیردولتی)، با هدف ارتقای سطح سلامت روان افراد جامعه در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی به متقاضیان ارائه می‌شود، روانشناسان و مشاوران باتجربه، در زمینه ارائه خدمات مشاوره ای، آموزشی و مداخلات روانشناختی در حیطه‌های فردی، گروهی، خانوادگی، کودک و نوجوان، کودکان با نیازهای ویژه، سالمند، ازدواج و خانواده، صنعتی و سازمانی، تحصیلی و تربیتی، روان‌سنجی، سلامت جنسی و روان درمانی فعالیت می‌کنند.

امسال چند همدانی از خدمات مشاوره حضوری بهزیستی استفاده کردند؟

چهار هزار و ۶۶۷ نفر از خدمات مراکز و دفاتر مشاوره عمومی و تخصصی بهزیستی استان در سالجاری به صورت حضوری بهره‌مند شدند.

مطالب و گفته‌ها در فضای مجازی تاثیر روانی عمیقی را به دنبال دارد که باعث آزردگی روانی انسان‌ها می شود، لذا با نگاهی به پیرامون خود، روز به روز نیاز ما به بحث روانپزشکی و روانشناسی بیشتر می‌شود.

انسانی که در جامعه از لحاظ روحی دچار اختلال باشد نیروی کارآمدی برای جامعه و کشور نیست و در جوامعی با اختلالات روانی عمیق، افراد نه تنها در مسیر توسعه قرار نمی‌گیرند بلکه باری بر دوش جامعه هستند.

چند مرکز مشاوره حضوری در استان همدان فعال است؟

۴۳ دفتر و مرکز خدمات مشاوره خصوصی و دولتی حضوری در استان به صورت تخصصی در زمینه های مشکلات خانوادگی، کودک و نوجوان، تحصیلی و تربیتی، شغلی، مشاوره پیش از ازدواج، اضطراب، افسردگی، وسواس، حقوقی و شغلی به آحاد جامعه ارائه می دهند.

بیشتر مراجعه کنندگان به دفاتر مشاوره خانم ها هستند و استفاده از مراکز مشاوره روانشناختی برای کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از مشکلات روحی و روانی ضروری است.

فعالیت تیم های فوریتی حمایت‌های روانی اجتماعی(محب) در استان به چه صورت است؟

۲۱ تیم «محب» زیرنظر بهزیستی استان در تمام شهرستان‌ها با هدف بهبود وضعیت روانی، اجتماعی و حفظ و ارتقا سلامت روان مردم فعالسازی شده است.

تیم های محب آموزش های تخصصی از جمله مدیریت استرس، مقابله با اضطراب، کنترل خشم، مشاوره سوگ، کمک های اولیه روانشناختی و بهداشت روانی در بلایا را آموزش دیده و در حوادث و شرایط اضطراری ارایه خدمات می کنند.

تیم های محب متشکل از روانشناس، مشاور و مددکار اجتماعی بوده و در صورت لزوم و بنا بر تشخیص یک روانپزشک است که وظیفه برنامه ریزی و طراحی مداخله در بحران و ارایه حمایت های روانی اجتماعی را برعهده دارند.

تیم‌های محب در راستای ارایه خدمات مشاوره‌ای و حمایت‌های روانی، اجتماعی در بلایای طبیعی و بحران فعال شدند و توانمندسازی اجتماعات محلی به منظور پیشگیری و کاهش بروز مشکلات روانی - اجتماعی در بحران از سیاست‌های اصلی این تیم است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن