مقابله جدی و برخورد قضایی با معارضان معادن در همدان
- توضیحات
- منتشر شده در یکشنبه, 30 بهمن 1401 08:28
- نوشته شده توسط فرشته اکبری
استاندار همدان گفت: باید سازوکاری جدی و قضایی برای برخورد و مقابله با افراد منفعتطلب و معارض اجرا شود تا ضرر و زیان بالایی به ظرفیتهای معادن و محیط زیست استان وارد نشود.
به گزارش "همدان نیوز"، علیرضا قاسمی فرزاد اظهار کرد: موضوعی که در جزء پنج بند الف ماده ۴۳ قانون آمده است این است زمانی که معارضان محلی یا حتی افراد دیگر به محیط زیست یا به جاده و یا حتی معادن آسیب بزنند میبایست بهرهبرداران ما یا مردمی که خسارت دیدهاند از همان موضوع یک درصد درآمد یا دیگر قوانین و حتی دریافت خسارت برخوردار شوند.
وی افزود: باید سازوکاری برای برخورد و مقابله با افراد منفعتطلب اجرا شود تا ضرر و زیان بالایی به ظرفیتهای ما وارد نشود و باید به گزارشهای ارسالی مردم و دستگاههای دولتی توجه شود و نباید تنها به بررسی خسارتها توجه کنیم و باید با این معضل مقابله کرد.
استاندار همدان با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی و حقوق اجتماعی مردم نیز امر سنگینی است و میطلبد توجه بسیار بالایی به این موضوع داشته باشیم، اشاره کرد: معادن بسیار خوب و غنی داریم که یکی از نمونههای آن معادن آهن است و میبایست برای نسلهای دیگر نیز معادن ما باقی بماند.
در ادامه نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بزرگترین ظلم به یک استان این است که معادن و فرآوردههایش به صورت خام به استانهای دیگر برود یا حتی در یکسری از مناطق و محدودههایی که خط قرمز است ساخت معدن و جاده صورت بگیرد که ضررهای جبران ناپذیری به طبیعت و محیط زیست وارد میشود و نباید تنها به سود مالی فکر کرد.
حمیدرضا حاجی بابایی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین جلسات در استان همین جلسه شورای معادن است و باید توجه بسیار بالایی به این موضوع داشته باشیم چون جزو سیستم درآمدزایی استان است.
وی با بیان اینکه هیچ چیزی به اندازه معدن سودآور نیست و باید بهرهبرداران معدن سود بالایی به استان برسانند و حتماً به مبحث اشتغال نیز توجه کنند، ادامه داد: اولویت اول ما ارائه تسهیلات به معدنکاران برای کسب ارزش افزوده بالا از همان معادن است.
احمد شانیان، مدیرکل اداره صمت همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: طی سال اخیر رشد ۱۰ الی ۱۵ درصدی در مقابله با خام فروشی معادن همدان داشتهایم یعنی در کل جلوی ۸۰ درصد از خام فروشیهای معادن استان را گرفتهایم.

