Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش سفرهایی کرونایی بدون پرتکول‌ها و نظارت

سفرهایی کرونایی بدون پرتکول‌ها و نظارت

در شرایطی که بیش از ۱۶ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، همچنان شاهد تخلفات متعددی در بخش‌های مختلف حمل و نقل بوده‌ایم و اتوبوس‌ها در این میان مورد انتقاد بسیاری قرار می‌گیرند و این بار سفر به استان آذربایجان برای مسافران استرس و دلهره فراوانی ایجاد کرد چرا که کرونا نه از سوی مسافران و نه از سوی راننده‌های این اتوبوس پروتکل‌ها اجرا نشد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، در طول ماه‌ها و سال گذشته همواره پروتکل‌های بهداشتی متعددی برای انجام سفرهای جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا تصویب و ابلاغ شد اما از سوی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای چندان جدی گرفته نشد چرا که همواره تخلفاتی در این سفرها مشاهده شده است. البته به گفته مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بارها اعلام کردند که با متخلفان برخورد شده است اما باز هم تخلفات متعدد و متنوعی را شاهد هستیم.
داریوش باقر جوان - مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای- پیش از این درباره این مسئله به ایسنا گفته بود: مسلما با این تخلفات برخورد جدی خواهد شد و از آنجا که همین شرکت یکبار دیگر مورد اعتراض مسافران قرار گرفته و هشدارهای لازم را دریافت کرده است، پرونده آن را صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.
وی افزود: در زمینه رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا تعارفی با شرکت‌های حمل و نقل نداریم و به صورت ویژه این تخلفات را پیگیری کرده و با متخلفان برخورد خواهیم کرد. در همین راست ممکن است حتی این شرکت حمل‌ و نقل با تعلیق یکساله فعالیت مواجه شود چرا که سلامت مردم شوخی‌بردار نیست.
مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: همه شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای که مسافر را جا به جا می‌کنند وظیفه دارند در اتوبوس و مینی‌بوس تنها صندلی‌هایی را بفروشند که کنار پنجره قرار دارد و اگر فاصله‌گذاری و دیگر پروتکل‌های بهداشتی مانند بسته‌های بهداشتی را رعایت نکنند، قطعا با آن‌ها برخورد می‌کنیم. در هفته گذشته اتوبوسی در مسیر تهران –تکاب (آذربایجان غربی) از ترمینال غرب (میدان آزادی) سفر خود را آغاز کرد که هیچ کدام از پروتکل‌ها از محدودیت پذیرش مسافر تا ارائه دادن بسته‌های بهداشتی (ماسک، مواد ضدعفونی کننده و غیره) به مسافران و حتی رعایت این پروتکل‌ها از سوی رانندگان و مسافران مورد توجه قرار نگرفت و مسافران با دلهره و نگرانی از گرفتار شدن به ویروس کرونا این سفر را انجام دادند و در اعتراض به رانندگان مورد تمسخر قرار گرفتند.
یکی از مسافران میگوید نه تنها صندلی‌هایی که بلیتش را خریده بود از سوی رانندگان به آشنایان او داده شده بود بلکه تعداد مسافران این اتوبوس و فاصله گذاری تنها در ترمینال رعایت شد و از لحظه خروج از ترمینال آزادی تا رسیدن به مقصد از بیست و چند مسافر به ۳۸ نفر رسید.
این مسافر در توصیف این سفر اینگونه نوشت که «راننده آهسته حرکت می‌کند و مسیر هفت‌ساعته را با ۳۸ مسافر و در ۹ ساعت می‌راند؛ ساعت‌هایی کرونایی که کمتر سرنشین آن به ماسک، الکل و پروتکل‌های بهداشتی اعتقادی دارند.
مهماندار و راننده هیچکدام لباس فرم ندارند، ماسک هم ندارند و خبری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست؛ نه الکل و نه ماسک. حتی به عنوان خوش‌آمدگویی یک بطری آب هم دست مسافر نمی‌دهند!
کمتر مسافری پیدا می‌شود که به  کرونا اعتقاد داشته باشد و به جز تعداد معدودی بقیه ماسک ندارند و در طول مسیر، هربار که راننده بین عوارضی یا پاسگاه پلیس راهنمایی و رانندگی توقف می‌کند حتی کسی برای نظارت و اینکه رانندگان تا چه اندازه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند به اتوبوس سرکشی نمی‌کند!
با توجه به این تخلفات و بالا رفتن روزانه آمار سفرهای جاده‌ای که تاثیر مستقیمی در گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور دارد باید دید دستگاه‌های نظارتی چگونه نظارت می‌کنند که اینگونه تخلف در سفرهای اتوبوسی به نظر عادی شده که رانندگانی پیدا می‌شوند که چشم پوشی از پروتکل‌های بهداشتی برایشان عادی شده است!/ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن